ΕΝΤΟΝΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ & ΚΡΑΥΓΗ ΑΓΩΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΦΑΝΙΣΜΟ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΤΩΝ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟΥΧΩΝ ΚΑΠΝΟΠΩΛΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟΥΧΩΝ ΚΑΠΝΟΠΩΛΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
(Ο.Π.Κ.Ε.)
Κουταρέλια 74, 1ος Όροφος, Βόλος,
Τηλ-FAX 24210-32780 κιν.6934832876
www.oebem.gr, email: oebemg@gmail.com
ΑΡ. ΠΡΩΤ.: 574 BΟΛΟΣ 04/01/2013

ΠΡΟΣ
ΜΜΕ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΕΝΤΟΝΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ & ΚΡΑΥΓΗ ΑΓΩΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΦΑΝΙΣΜΟ
ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΤΩΝ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟΥΧΩΝ ΚΑΠΝΟΠΩΛΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

Αγαπητοί φίλοι & φίλες, 

Η Ομοσπονδία Περιπτερούχων Καπνοπωλών Ελλάδος σας εύχεται χρόνια πολλά για το νέο έτος του 2013 και σας ενημερώνει ότι εδώ και μεγάλο διάστημα ο κλάδος των περιπτερούχων έχει τεράστια προβλήματα βιωσιμότητας. Σας αναφέρουμε μόνο ότι τα περιθώρια ποσοστών κέρδους στα τσιγάρα και κάρτες κινητής τηλεφωνίας είναι στο 3% που μεταφράζεται σε 0,08 έως 0,10 λεπτά, και αυτό στην επαρχία όπου λειτουργεί το καθεστώς αντιπροσωπείας, ενώ στις μεγάλες πόλεις της Αθήνας – Πάτρας – Θεσσαλονίκης το καθεστώς είναι πρατηριακό με συνέπεια οι συνάδελφοι μας να εργάζονται με περιθώρια ποσοστών κέρδους στα τσιγάρα από 0,04 έως 0,06 λεπτά στα δε υπόλοιπα προϊόντα όπως τύπος, ψιλικά, αναψυκτικά, καραμελικά και αλλά το ποσοστό κέρδους είναι από 0,10 έως 0,18 λεπτά καταλαβαίνει κανείς τις μεγάλες δυσκολίες που υπάρχουν τόσο στην ρευστότητα αυτών των επιχειρήσεων όσο και στο να μπορέσουν να κρατηθούν αυτές οι θέσεις εργασίας των αυτοαπασχολουμένων συναδέλφων μας. Καθημερινά γινόμαστε μάρτυρες να κλείνουν περίπτερα και συνάδελφοι να είναι υπερχρεωμένη στο ασφαλιστικό τους φορέα στη εφορία στον δήμο στους προμηθευτές στις τράπεζες κ.α. κάτω από αυτό το πρίσμα της μεγάλης οικονομικής δύνης και της ανεργίας χρειάζεται μια ποιο ορθολογική διαχείριση μετά την ύπαρξη του πολυνομοσχεδίου. Με αυτό τον τρόπο δόθηκε η δυνατότητα της μείωσης της ψαλίδας των οικονομικών και ακριβών τσιγάρων. Έτσι λοιπόν οι Ελληνικές εταιρείες προσπαθούν να μπορέσουν να ανταγωνιστούν τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες. Τσουβάλιασαν άσχετα πράγματα σε ένα πολυνομοσχέδιο προκειμένου να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους απέναντι στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και στην Τρόικα, παραβιάζοντας έτσι και της ευρωπαϊκές κοινοτικές οδηγίες. Δυστυχώς η όλη κατάσταση προκαλεί θλίψη, οργή και αγωνία και φυσικά προσπαθούν να αφανίσουν ένα μεγάλο κλάδο. Στη προσπάθεια τους να απελευθερώσουν τα 136 επαγγέλματα όλων των κλάδων δεν εξέτασαν ούτε παραμέτρους ούτε θα πως θα αντικατασταθεί το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο. Δεν εξέτασαν τις παραμέτρους τις συνθήκες της Γενεύης που έλεγε ότι δεν μπορεί να υπάρχει ένα δίκτυο λιανικής πώλησης ασύνδετο το οποίο να μην είναι κάτω από τον έλεγχο του ΠΟΥ ( Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ) αλλά ούτε και τις παρακάτω παραμέτρους που έδινε την δυνατότητα της αύξησης του λαθρεμπορίου. Συνθήκη Γενεύης 4/4/2012 το Σχέδιο Πρωτοκόλλου για την εξάλειψη του παράνομου εμπορίου καπνικών προϊόντων του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και αναφερόμαστε ειδικότερα στα άρθρα 4 και 6 (βλ. σελίδες 8, 9, 10 και 11 του κειμένου) όπου μεταξύ άλλων αναφέρονται τα εξής:

•Ότι τα Μέρη θα εφαρμόσουν αποτελεσματικά μέτρα για τον έλεγχο ή ρύθμιση της αλυσίδας προμήθειας των καπνικών προϊόντων, με σκοπό την πρόληψη, περιορισμό, έρευνα, και δίωξη του παράνομου εμπορίου και θα συνεργασθούν μεταξύ τους για το σκοπό αυτό.
o(Άρθρο 4 – Παράγραφος α’).
•Ότι θα λάβουν μέτρα για την αύξηση της αποτελεσματικότητας των αρμοδίων αρχών και υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των τελωνειακών και αστυνομικών αρχών που είναι αρμόδιες για την πρόληψη, περιορισμό, έρευνα, και δίωξη του παράνομου εμπορίου.
o(Άρθρο 4 – Παράγραφος β’)
•Ότι για την επίτευξη των σκοπών της Σύμβασης Πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (WHO Framework Convention on Tobacco Control), κάθε Μέρος θα επιδιώξει την αδειοδότηση κάθε φυσικού ή νομικού προσώπου που απασχολείται με:

  • την λιανική πώληση καπνικών προϊόντων.
    (Άρθρο 6.2.- Παράγραφος α’)

Μάλιστα, για την διασφάλιση της αποτελεσματικότητας ενός τέτοιου συστήματος αδειοδότησης γίνεται πρόβλεψη ακόμη και για σύσταση ή ορισμό αρμόδιων αρχών για την έκδοση, ανανέωση, αναστολή, ανάκληση ή ακύρωση αδειών, σύμφωνα με το Πρωτόκολλο και την εθνική νομοθεσία ενώ παρέχονται και κατευθύνσεις για το ποια στοιχεία πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψιν για το επιλεγέν σύστημα της αδειοδότησης.
(Άρθρο 6.3 – Παράγραφοι α’ – ι’).

Όπως αντιλαμβάνεσθε λοιπόν, όταν η διεθνής τάση είναι η ρύθμιση της εφοδιαστικής αλυσίδας των καπνικών προϊόντων, το τυχόν ανεξέλεγκτο «άνοιγμα» του επαγγέλματος του καπνοπώλη, όχι μόνο θα είναι ΜΗ ΣΥΜΒΑΤΟ με τις διεθνείς εξελίξεις αλλά θα αποτελεί μία εντελώς ανεύθυνη κίνηση που θα προκαλέσει αναμφισβήτητα τεράστια βλάβη στο δημόσιο συμφέρον, αύξηση του παράνομου εμπορίου το οποίο στην χώρα μας έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και βάσει ερευνών που έχουν δημοσιοποιηθεί έχει αποκτήσει τρομακτικό μερίδιο της τάξης του 17 – 19% με συνέπεια την δραματική απώλεια εσόδων για το Κράτος, και κατάργηση ουσιαστικά του Νόμου για την αποτροπή καπνίσματος από ανήλικους.
Η Γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού δεν ήταν και δεν είναι σε καμία περίπτωση υπέρ αυτού του πολυνομοσχεδίου, και φυσικά της απελευθέρωσης.

Η άνευ όρων απελευθέρωση του επαγγέλματος του καπνοπώλη θα αυξήσει κατακόρυφα εκτός από το παράνομο εμπόριο και την εγκληματικότητα που συνδέεται με αυτό, η δε απελευθέρωση θα πλήξει πολύ σημαντικά την δημόσια υγεία. Σήμερα η αύξηση του λαθρεμπορίου είναι στο 22%. Ούτε επίσης εξέτασαν 3730/2008 Νόμο για την απαγόρευση των καπνοβιομηχανικών προϊόντων από τους ανηλίκους. Τα έκαναν όλα με μεγάλη βιασύνη προκειμένου να ξεκαθαρίσουν από ένα κλάδο που πριν λίγο καιρό είχε συμπληρώσει τα 100 χρόνια. Ο στόχος ήταν το πώς θα μπορούσαν να πουλήσουν τα πολυκαταστήματα και σούπερ Μάρκετ τα καπνοβιομηχανικά προϊόντα, παρά το ότι έχουν προϊόντα υγειονομικού ενδιαφέροντος που σε κάποια προϊόντα αντιστρατεύονται με την ύπαρξη και λειτουργία του πολυκαταστήματος. Η κυβέρνηση κατήργησε με αντισυνταγματικό τρόπο τα περίπτερα αλλά και το ευεργέτημα του Άρθρου 21 του συντάγματος, που έδινε την δυνατότητα στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες όπως οι ανάπηροι και θύματα πολέμου, εθνικής αντίστασης, ειρηνικής περιόδου, άμαχου πληθυσμού, πολύτεκνοι, Αμεα κ.α. παραδίδοντας ουσιαστικά στους δήμους. Σε αυτό το πολυνομοσχέδιο εντάχθηκε και η συνολική αύξηση της φορολογίας με συνέπεια να συρρίκνωση κι άλλο την προμήθεια των συναδέλφων περιπτερούχων καπνοπωλών Ελλάδας. Σήμερα οι συνάδελφοι μας πωλούν καπνοβιομηχανικά προϊόντα όπως είναι τα στριφτά τσιγάρα που η αξία τους είναι στα 5€ και τα περιθώρια κέρδους είναι στα 0,10 λεπτά, στα δε τσιγάρα που η αύξηση τους κυμάνθηκε από 0,30€ έως 0,50€ δεν υπήρξε ουδεμία οικονομική μεταβολή αλλά αντίθετα υπήρξε συρρίκνωση του περιθωρίου κέρδους, παρά το ότι υπήρξε αυξημένη φορολογία, καθώς και αύξηση στο τέλος επιτηδεύματος και φυσικά δεν έδωσαν την δυνατότητα της οριστικής απαλλαγής της φορολογικής επιβάρυνσης διότι για να καλύψει ένας συνάδελφος μας το σύνολο των λειτουργικών εξόδων απαιτεί την πώληση τουλάχιστον 1000 πακέτων τσιγάρων. Επίσης για να καλύψει τις υπόλοιπες οικογενειακές τους υποχρεώσεις χρειάζεται ένα εμπορικό περιθώριο κέρδους που να του εξασφαλίζει την βιωσιμότητα της επιχείρησης και φυσικά να μην είναι στο 2% έως 3% που είναι σήμερα. Μέχρι σήμερα έχουν γίνει αρκετές παρεμβάσεις και φυσικά χρειάζεται να γίνουν και άλλες προκειμένου να απαλλαγεί τελείως ο κλάδος από φορολογικές επιβαρύνσεις που έχουν επιβληθεί μέχρι σήμερα. Καταλαβαίνει κανείς ότι οι συνάδελφοι μας με πολύ μεγάλη δυσκολία προσπαθούν να καλύψουν τις στοιχειώδες λειτουργικές υποχρεώσεις τους. Εάν συνεχιστεί αυτή η φορολογική κατάσταση εις βάρους των συναδέλφων μας είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα έχουμε και άλλους ανέργους. Σήμερα στο κλάδο των περιπτερούχων καπνοπωλών ζουν περίπου στις 100.000 οικογένειες. Χρειάζεται λοιπόν σε αυτές τις μικρές επιχειρήσεις να δοθεί η δυνατότητα της τόνωσης και όχι της εξόντωσης. Από τον κλάδο των Περιπτερούχων – Καπνοπωλών το Υπουργείο Οικονομικών προσδοκά ένα σεβαστό ποσό του ειδικού φόρου κατανάλωσης πως θα επετεύχθη αυτό με δίκτυο κατακερματισμένο και με τις πύλες εισόδου σε ελλιπή φύλαξη.

Άρα λοιπόν χρειάζεται να υπάρξει στήριξη της πολιτείας ώστε αυτές οι επιχειρήσεις να συνεχίζουν να έχουν βιωσιμότητα, όμως αν’ αυτού θεωρούν ότι δεν χρειάζονται άλλο τα μικρομάγαζα των περιπτερούχων καπνοπωλών και φυσικά θέλουν να απαλλαγούν από αυτά. Στο βωμό των θυσιών τα τελευταία χρόνια έχουν κλείσει πάνω από 7.500 επιχειρήσεις, είναι φανερό πως σε κάθε γωνία του τετραγώνου υπάρχει και ένα λουκέτο. Είναι γεγονός ότι σε αυτό το κλάδο υπάρχουν άνθρωποι όπως οι ανάπηροι και θύματα πολέμου, υπάρχουν συνάδελφοι μας που πριν λίγα χρόνια βρίσκονταν στην παραγωγική διαδικασία, και λόγο της πολύ μεγάλης αποβιομηχάνισης με τις λίγες οικονομίες που είχαν εξαναγκάστηκαν να γίνουν περιπτερούχοι και προσπαθούν με τον ένα ή με τον άλλον τρόπο να συντηρήσουν την οικογένεια τους, και έπρεπε η πολιτεία να είχε δώσει περισσότερο σεβασμό στους άμισθους φοροεισπράκτορες αυτού του κλάδου. Η αδιαφορία του κράτους πλήττει ένα κλάδο με πολύ μεγάλη ιστορία. Ο κλάδος αυτός λειτουργεί 365 ημέρες επί 18 έως 24 ώρες ημερησίως και φυσικά επιτελεί λειτούργημα ως γωνία του μικρομάγαζου προσφέροντας παρά πολλές υπηρεσίες όπως: ως πρέσβεις των πόλεων όπου ο κάθε τουριστικός επισκέπτης αντλεί τις πληροφορίες που θέλει όταν τις θέλει. Τα δε φώτα των περιπτέρων αποτρέπουν την εγκλιματητικοτητα και την βία, και αποτελεί σύμβολο της εθνικής και Ελληνικής οικονομίας. Από το 1897 μέχρι και σήμερα η προσφορά του και η συμβολή όλων αυτών των ανθρώπων υπήρξε ουσιαστική τόσο στην εθνική μας οικονομία, όσο και αποτροπή του λαθρεμπορίου. Προ των πυλών του αφανισμού αυτού του κλάδου πρέπει οι ιθύνοντες της κυβέρνησης να επανεξετάσουν όλους αυτούς τους παράμετρους και φυσικά να δοθεί η δυνατότητα μιας βιώσιμης λύσης όπως:

  1. Της οριστικής φορολογικής απαλλαγής για τα καπνοβιομηχανικά προϊόντα & της κάρτες κινητής τηλεφωνίας από την ώρα που τα περιθώρια κέρδους είναι τόσο χαμηλά, πρέπει να σταματήσει η φορολόγηση με την σημερινή Κωδικοποίηση Πινάκων Μοναδικών Συντελεστών Καθαρού Κέρδους εμπορικών επιχειρήσεων.
  2. Θεσμοθέτηση ενός στοιχειώδες περιθώριο ποσοστού κέρδους δικτύου, για όλα τα καπνοβιομηχανικά προϊόντα που να μην είναι κάτω του 50% της αποφορολογημένης τιμής, και φυσικά να υπάρξει ασφαλιστική δικλίδα εφαρμογής για να μην γίνει όπως ο Ν. 3943 δεν εφαρμόστηκε ποτέ.
  3. Επανακαθορισμός και μείωση του συνολικού φόρου κατανάλωσης που σήμερα διαμορφώνεται από τον αναλογικό, πάγιο, και ελάχιστο φόρο, καθώς και το Φ.Π.Α.

ΜΕΤΑ ΤΙΜΗΣ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ Ο.Ε.Β.Ε.Μ.
ΤΟΥ ΣΥΝ.ΠΕ. & ΤΗΣ Ο.Π.Κ.Ε.
ΚΟΓΙΑΣ ΚΩΣΤΑΣ